آن‌سوی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با حضور استاندار جدید

پس از فرازوفرودهای بسیار، استاندار جدید اصفهان در هفته گذشته انتخاب و در اولین روز از هفته جاری با حضور معاون راهبردی رئیس‌جمهور و وزیر کشور و مدیران استان، آئین تکریم و معارفه دکتر مهدی جمالی نژاد برگزار شد، بااین‌حال با توجه به این رخداد مهم فرصتی پیش آمد تا نگاهی به آن‌سوی وضعیت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با حضور استاندار جدید داشته باشیم.

امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در این زمینه نوشت: بی‌تردید همگان این تمثیل اصفهان نصف جهان را شنیده‌اند، البته نه به معنای نادیده گرفتن زیبایی‌های سایر نقاط جهان است، بلکه به‌راستی پهنه فرهنگی اصفهان یکی از مهم‌ترین مراکز شکل‌گیری دوران فرهنگ و سپس تمدن در تمامی این کره خاکی است.

با نگاهی به شکل‌گیری و آغاز دوران تاریخی در فلات مرکزی ایران درمی‌یابیم که تاریخ مکتوب این سرزمین تاریخی، از پیش از ۱۰ هزار سال قبل آغازشده، بااین‌حال آنچه مبرهن است آغاز دوران تمدن و حیات شهرنشینی انسان در این محدوده از سرزمین خدا به بیش از هفت هزار سال قبل می‌رسد.

بررسی‌های اولیه حاکی است که در پهنه استان اصفهان و به‌واسطه شکل‌گیری حیات تمدنی در این سرزمین تاکنون بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده که درمجموع بیش از ۲ هزار اثر ملموس و ناملموس استان اصفهان در فهرست میراث ملی و ۱۷ اثر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

با توجه به عظمت حوزه میراث‌فرهنگی استان اصفهان، برآوردها پس از اولین حضورم در اصفهان در اردیبهشت‌ماه امسال حاکی است که بودجه مرمتی این اداره‌کل با نزدیک به ۲ هزار اثر ثبتی، ۳۰۰ میلیارد ریال است که از این مقدار ۲۳۰ میلیارد ریال به‌طور کامل تخصیص یافت.

با توجه به کمبود اعتبار و درعین‌حال کمی وقت، تلاش کردیم تا بیش از پایان سال مالی گذشته، تعداد ۲۲۱ طرح مرمتی را در سراسر استان به سرانجام برسانیم، لکن با توجه به شناختی که از استاندار فرهنگ دوست اصفهان دارم، دغدغه خود را در حوزه کمبود جدی بودجه‌های اعتباری به ایشان منتقل کرده و امیدوارم تا ایشان با توجه به پیشینه خود به‌عنوان دوستدار میراث‌فرهنگی، توجه ویژه‌ای به امر حفاظت از آثار تاریخی اصفهان مبذول داشته و درزمینهٔ افزایش اعتبارات مرمت میراث‌فرهنگی به‌ویژه در سال جاری دستورات لازم را صادر کنند.

پدیده مذموم خشک‌سالی مشکل دیگری است که گریبان این استان را رها نمی‌کند و سو تدبیرهای گذشته نیز مشکلات ناشی از خشک‌سالی را در استان اصفهان افزایش داده است.

تداوم خشک‌سالی جدای از تأثیرات منفی آن بر روی صنعت گردشگری و کاهش استقبال گردشگران از اصفهان به‌عنوان یک مقصد گردشگری مهم، بر حفاظت از آثار تاریخی تأثیر منفی دارد، به‌نحوی‌که پل‌های تاریخی در معرض خطر بوده و جدیداً هم پدیده مذموم فرونشست در حال پیشروی به قلب بافت تاریخی اصفهان است، همچنین گزارش‌های مسئولان حاکی است که تأثیرات فرونشست در قلب دشت بزرگ اصفهان به ۴ سانت در سال رسیده که نه‌تنها برای آثار تاریخی، بلکه برای امتداد حیات اجتماعی و فرهنگی اصفهان بسیار خطرناک است.

در حال حاضر در جای‌جای استان اصفهان، ۶۰ هزار نفر هنرمند برجسته صنایع‌دستی در قالب ۱۹۶ رشته هنری فعالیت می‌کنند و این در حالی است که فعالان صنایع‌دستی در بیش از ۴۶۰۰ کارگاه صنایع‌دستی و یک هزار فروشگاه عرضه صنایع‌دستی، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر را بالغ می‌شوند، با توجه به اینکه هم‌اینک در حد قابل‌توجهی از جمعیت فعال استان در این حوزه شاغل‌اند و درعین‌حال صنایع‌دستی و صنعت گردشگری پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند. حمایت از هنرمندان و عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی که به‌ویژه در ایام شیوع بیماری کرونا و همچنین بحران‌ها و تحریم‌های ناعادلانه آسیب فراوانی دیده‌اند از اهم اولویت‌های استان در امروز و فردا می‌تواند به شمار رود.

دراین‌بین نمی‌توان از صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی سخن راند، لکن از صنعت نوپای گردشگری و حوزه سرمایه‌گذاری سخن نراند. در حال حاضر بیش از یک هزار واحد گردشگری در پهنه استان اصفهان فعال هستند و این در حالی است که توانسته‌ایم با مشقات فراوان و با جلب اعتمادبخش خصوصی، ۱۴۸ طرح سرمایه‌گذاری گردشگری را در پهنه استان به‌پیش ببریم. بی‌تردید این صنعت نوپا با توجه به یک تاری خشک‌سالی، آلودگی هوا و فرونشست زمین می‌تواند به‌عنوان یکی از رهیافت‌های توسعه استان در آینده به شمار رود. لذا در حال حاضر تکمیل زیرساخت‌های اقامتی و تلاش برای رفع مشکلات حمل‌ونقل استان ازجمله نگرانی‌های ما در این حوزه در کنار لزوم پرداختن به مقوله بازاریابی و تبلیغات گردشگری استان به‌صورت علمی است.

در حال حاضر وضعیت صنعت حمل‌ونقل استان به‌ویژه در ایام کرونا و پس‌ازآن تعریف چندانی ندارد و این نکته را از اولین روزهای ورودم به استان دریافتم، لذا با جلب اعتمادبخش خصوصی تلاش کرده‌ایم تا استان اصفهان حداقل یک خط هوایی مخصوص به خود داشته باشد. امری که با استقبال بخش خصوصی همراه بود، لکن سایر بخش‌های ذی مدخل چندان روی خوش به این موضوع نشان نداده‌اند.

به هر ترتیب امروز همگان نیک می‌دانند که استان اصفهان در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فرصت‌های بسیاری حتی در سطح بین‌المللی برای گفتن دارد، لذا با توجه به مشکلات پیش رو به‌ویژه در حوزه‌های کشاورزی و صنعت به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که به این مقوله‌ها جدی‌تر نگاه کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403080100040
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha